Kes kujundab ja täidab inforuumi jalgpallis? (0)

Make Bavaria Great Again. Foto: Twitter

Eelmise nädala teisel poolel leidis sotsiaalmeedias rohkelt jagamist ja meeldimist foto, kus Müncheni Bayerni president Uli Hoeness kohtumisel Ameerika Ühendriikide presidendi Donald Trumpiga kannab punast nokamütsi kirjaga "Make Bavaria Great Again."

Loomulikult on tegemist fotomontaažiga, sest isegi juhul, kui nende kahe mehe teed ongi varasematel aegadel ristunud, siis kindlasti mitte viimastel päevadel Valges Majas, ning isegi juhul, kui Hoenessil peaks olema selline müts, pole teda tabatud seda avalikult kandmas. Kõik see aga ei vabasta fotomontaaži olemast tõsiseltvõetav. Tegemist on kõneka väljendusega, kunstiteosega, ning meie eesmärgiks on kaardistada teekond, mis selle loomisele eelnes.

Eelmise nädala neljapäeva õhtul kell pool kuus saatis Bayern suurematele meediaväljaannetele kutse reede keskpäeval klubi korraldatavale pressikonverentsile Säbeneri tänaval asuvas klubikeskuses. Ajakirjanike ette pidid astuma klubi president Uli Hoeness, esimees Karl-Heinz Rummenigge ja spordidirektor Hasan Salihamidzic. Selline koosseis oli igal juhul fantaasiat-toitev, kuna sellises institutsionaalses koosseisus oldi viimati ajakirjanduse ees täpselt aasta tagasi, kui tehti teatavaks toonase peatreeneri Carlo Ancelotti vabastamine. Kas nüüd, neljamängulise võiduta seeria järel, tehakse teatavaks Niko Kovaci vallandamine, arutles meedia.

Kui aga järgmisel hommikul selgus, et nimetatud kolmiku etteastele eelneb Kovaci pressikonverents, langes vallandamiskahtlus selleks korraks ära. Seda põnevamaks aga ootused läksid – miks ometi ajakirjanikud Säbeneri tänavale kutsuti!

REKLAAM

Olid need ootused millised iganes, reedel asetleidnud sündmused ületasid neid kõiki. Kuna Soccernet on sündmusest sisuka ülevaate juba andnud, meenutagem juhtunut vaid üldjoones, ent osutame mõnele nüansile, mis Eesti ajakirjanduses kõrvale jäid.

Sisuliselt oli tegemist meedia läbisõimamisprotseduuriga, kus Bayerni juhid süüdistasid ajakirjanikke halvustava, kuritahtliku ja eksliku meediakajastuse pärast. Rummenigge püüdis seda teha võimalikult elegantselt; ta valitses nii hääletooni kui kehahoiakut ning suutis oma muude tekstide vahele pikkida ka viite Saksamaa põhiseaduse paragrahvi esimesele lõigule, mille järgi "inimväärikus on puutumatu". Just selle vastu, nagu Rummenigge väitis, eksivat ajakirjanikud Bayerni mängijaid kritiseerides pidevalt.

Saksa tüdrukuteansambli Tic Tac Toe ammune pressikonverents ühendatuna Bayerni reedese sündmusega

Ent Hoeness, kes teisena sõna sai, ei suutnud saksa ajakirjanduse väitel klubi kokkulepitud stsenaariumist kinni pidada ning sõimas talle jalgujäänud tegelased üsna jämedat sõnavara kasutades lihtlabaselt läbi. Enim vääris tähelepanu endise Bayerni mängija Juan Bernati suunas visatud väljend, millega Hoeness iseloomustas tolle kevadist mängu FC Sevilla vastu – pask (sks k. Scheißdreck). Ka Salihamidzic tegi talle loovutatud kahe ja poole minuti jooksul kurja nägu.

Bayerni juhtide mõtteid läbis üks mõiste, mida 32 minutilise ettekande jooksul järjepidevalt korrati ning milles nähti meedia suurimat süüd. Nimelt olevat ajakirjandus Bayerni mängijate suhtes lugupidamatu (sks k. respektlos). Sellest süüdistusest kinnihaaranuna on Saksa ajakirjandus järgnenud päevadel arutlenud, millised üldse peaksid sõltumatu meedia ja jalgpalliklubide omavahelised suhted olema? Siinkohal tuleb rõhutada, et sõltumatu meedia all peame silmas institutsiooni, mis on sõltumatu klubide suhtes.

Alljärgnevalt neid suhteid visandades näeme, et jalgpalliklubide tegevustesse on viimastel aegadel ilmunud uued praktikad, millega klubid ilmselgelt püüavad muuta sõltumatu meedia senist rolli nende tegemiste käsitlemisel, pingutades ennekõike selle nimel, et kõlama jääks klubi enda seisukohad. Peaks oleme ilmselge, et sõltumatu meedia tegevust jalgpalliklubid välja vahetada või asendada ei püüagi, kuid oma niši leidmise ja arendamise kaudu võib avalikku arvamust mõjutada küll.

Üleeilsetes hommikustes jalgpalli jutusaadetes oli reedene pressikonverents arusaadavalt teema number üks. Telejaama Sport1 Doppelpassis täitis see kahetunnisest sisuajast poole, samal ajal eetris olnud Sky telejaama "Wontorra" piirdus neljakümne minutiga. Ühine hääl neis saadetes ütles, et mitte mingil juhul ei saa Neueri- ja Hummelsi-sugustele tippmängijatele nõuda kriitikavabadust. Šveitsi ajakirjanik Marcel Reif ütles Doppelpassis, et ta ei mõista, kuidas saab Neueri suhtes tehtavat kriitikat tõlgendada lugupidamatusena: "Mina ei kritiseeri teda kui inimest, vaid kui sportlast." Reif lisas, et klubi- ja koondisejuhtide palved arvestada Neueri pika vigastusperioodiga kaotavad arvestatavuse hetkel, mil treenerid teistele mängijatele eelistades just Neueri väljakule otsustavad saata. "Profispordis on tulemused otsustava tähtsusega," selgitas Reif. Seega võime meie siit järeldada, et Neueri esiväravavahistaatus Bayernis on juba definitsiooni järgi kriitikale avatud.

Bayerni ja Saksamaa esiväravavaht Manuel Neuer. Foto: sports-nova.com

Doppelpassis anti läbi Skype'i põgusalt sõna ka kommunikatsioonieksperdile Michael Cramaerile. Tema ülesandeks oli meelde tuletada, et ajakirjanikud pole sportlaste sõbrad ega ka fännid. Meil pole mingit alust arvata, et Bayerni juhid on rumalad ja naiivsed. Küllap teavad nad seda tõde niigi, ning nüüd on meil põhjust mõelda, kas jalgpallijuhid pole iseendalt küsinud, miks nad üldse peavad end sõltuvusse panema inimestest, kes pole nende sõbrad, nende fännid!

Miks ometi peab Bayern kuulama, et nende reedene "näägutav pressikonverents tähistab liiga ajaloo kuulsaimat omaväravat" (Carli Underberg, Bild Zeitung)? Kas Bayern on Hoenessi Scheißdreck´i valguses tõesti sunnitud vastama süüdistustele topeltmoraalis (Oliver Hartmann, Kicker)? Või kuidas peaks klubi suhtuma tõdemusse, et "kuigi Bayerni juhtide etteaste eesmärgid ning sisu olid arusaadavad, oli selle vormistamine katastroof" (Jan Aage Fjörtoft, Wontorra)?

Kahtlemata pole Bayernil võimalik jätta sellistele küsimustele vastamata, kuid omaette küsimus on, millises vormis, millises keskkonnas seda teha. Täna tuleb tõdeda, et tippjalgpalli jõudnud ressursid on andnud klubide käsutusse vahendid, mis avardanud klubide võimalusi vastata teravatele küsimustele traditsioonilisi suhtluskanaleid vältides. Siinkohal tuleb aga rõhutada, et kuigi alternatiivseid kanaleid, kuhu professionaalne meedia, aga ka fännid suunata, on jalgpalliklubid suutelised juba ise arendama, seisneb probleem asjaolus, et klubide meediakeskused on küll suutelised pakkuma tehniliselt täiuslikku, kuid ajakirjanduslikult siiski auklikku materjali.

Jääme näites Bayerni juurde põhjusel, et seal on tegemist enim arenenud meediakeskusega ning see loob trende, mida edu korral teised klubid kindlasti järgida püüavad. Bayerni internetipõhine meediakeskus tegutseb eelmise aasta veebruarist, sellesse on kaasatud umbes 30 palgalist töötajat ning kuna Bayern on ülemaailmse ambitsiooniga klubi, töötab keskus ööpäevaringselt. Sellesse keskusesse kuuluvad tele- ja raadiojaam, klubi ametlik koduleht ning samuti sotsiaalmeedia kandvaimad platvormid nagu Facebook ja Twitter.

Ent võtmesõnadeks on muidugi keskuses töötavad inimesed, ning et nende toodetavat sisu paremini mõista, tuleb mitmekordselt rõhutada, et need inimesed on küll oma alal kõrgelt kvalifitseeritud, paljud neist endised ajakirjanikud (näiteks klubi avalikke suhteid, mis küll struktuurselt nimetatud meediakeskuse alla ei kuulu, juhib endine Süddeutsche Zeitungi ajakirjanik Christopher Keil), kuid kes Bayernis töötades peavad oma akadeemilise võimekuse fänniksolemisega ühendama. Seda viimast, Bayerni fänniks olemist, nõuab lausa nende tööleping.

Nii selgub, et definitsiooni järgi pole tegemist enam ajakirjanikega. Nad on pressiesindajad, PR-töötajad ning kõiki nende väljastatavaid sõnumeid tuleb ka sellises valguses mõista. Arusaadavalt on nende ülesandeks pakkuda mürast ja kahetimõistmisest puhastatud informatsiooni. Näiteks reedel, tol pressikonverentsipäeval, ei ilmunud Bayerni Facebooki lehel ainsatki postitust.

Bayerni pressikonverents ringkonnakohtus. Nii näeks Bayerni korraldatud reedene üritus välja aastatel 1968-1972 telejaamas ZDF jooksnud kohalikus tuntud seriaalis "Königlich Bayerisches Amtsgericht". (Baierimaa Kuninglik ringkonnakohus)

Sellegi poolest tuleb taolise info pealetungiga väga tõsiselt arvestada ning seda ei tohi ignoreerida vähemalt kahel põhjusel. Esiteks võib mürast vabastatud infosse sattuda ka laiemat avalikkust puudutavaid noppeid. Näiteks teatas Xabi Alonso oma karjääri lõpust just Bayerni telekanali kaudu. Teiseks tuleb arvestada kogukonna suurust, kelleni info jõuab. Näiteks telejaama ARD Sportschaud, jalgpalliliiga vooru kokkuvõtvat laupäevaõhtust saadet vaatab umbes 5 miljonit inimest, samas kui Bayerni Facebooki lehel on tänase seisuga 48,5 miljonit jälgijat. Bayerni motivatsiooni oma meediakanaleid arendada suurendab ka fakt, et Sportschaus, nagu ka mujal sõltumatus meedias, tuleb niigi nappi teleaega jagada teiste klubidega.

Lõpetuseks ei tohi kahe silma vahele jätta ka tõsiasja, et siinse artikli käimalükkav jõud ehk reedene pressikonverents oli vähemalt selle toimumise ajal Bayerni klubi kontrolli all. Nii näiteks ei saanud Saksamaal ükski tele- ega internetikanal õigust seda otseülekandena vahendada. Võimalust sellest otsepildis osa saada pakkus vaid Bayerni enda kodulehekülg, ning Bayerni Youtube'i kanal. Suuremad meediaväljaanded tegid sündmusest tekstipõhise otseülekande ning pole kuulda olnud, et Saksamaal mõni meediakanal otsepilti ebaseaduslikult vahendanud oleks.

Ka oli Bayernil kontroll pressikonverentsi sisu üle, mida kõige ilmekamalt väljendab ürituse lõpp. Kui Bildi ajakirjanik Jörg Althoffi Salihamidzicilt küsis, mis siis õigupoolest täna Dortmundis suurepärast mängu näitava Jadon Sancho üleminekuga suvel juhtus, lõikas ajakirjanikega suheldes kordades kogenum Rummenigge järsult vahele, öeldes, et sellekohased arvamused on juba ammu teatavaks tehtud ning antud teemal pole enam millestki rääkida. Seejärel teatasid Bayerni juhid pressikonverentsi lõpust, kuigi ajakirjanikel küsimusi veel jagus.

Nagu sissejuhatuses osutatud, hakkasid internetis kohe pärast Bayerni juhtide pressiruumist lahkumist kulutulena levima äsjalõppenud sündmust pilavad foto- ja videomontaažid. Nois, nagu näiteks Hoenessi kohtumine Trumpiga, väljendub aga rõhutatult kogu see müra, kahetimõistmised, alltekstid ja kriitika, millest jalgpalliklubi, antud juhul Bayern, oma kontrollitud infovalikuga vabaneda püüab. Seega pole meil põhjust oma maailma vabatahtlikult kitsendada, noid pildikesi vaid süütuteks naljadeks, sisutühjadeks pingutusteks pidades. Sest mida puhastatum, mida mustvalgem on ühe osapoole loodud maailm, seda tummisem ja värviderohkem on sellele järgnev reaktsioon.

Kommentaarid

REGISTREERITUD (0)
ANONÜÜMNE (0)

Registreeritud kasutajate kommentaare ei ole.

SOCCERNET ATEENAS
RAHVUSTE LIIGA
ÜLEMINEKUMÄNGUD
PREMIUM LIIGA
EILE VÄLJAS
RISTNURK
VIIMASED PILDIGALERIID
REKLAAM
PREMIUM LIIGA
Koht
Võistkond
M
V
V
K
VV
P
1.
36
25
11
0
114:32
86
2.
36
26
6
4
109:26
84
3.
36
25
8
3
116:32
83
4.
36
18
7
11
76:57
61
5.
36
14
9
13
64:74
51
6.
36
14
7
15
56:58
49
7.
36
8
5
23
37:100
29
8.
36
7
7
22
54:68
28
9.
36
6
3
27
34:115
21
10.
36
2
7
27
25:123
13
TEAD ROHKEM?

Aita Soccernet.ee kajastust paremaks muuta.

Saada uudisvihje uudised@soccernet.ee!

MENÜÜ
 
KESKKONNAD
FACEBOOK