Mudaselt jalgpalliväljakult glamuursele moelavale (0)

Jalgpallist on paaril viimasel aastal saanud moemaailma lemmiksport, klubid ja koondised üritavad uut trendi enda kasuks pöörata.

Valguse käes tunduvad mõned rohelise mere moodustavatest piiskadest heledamad, mõned tumedamad. Vähesed hüüavad juba kaugelt: "vaadake mind! Mina olen kõige erksam, see kõige õigem!" Aga see ei häiri. Pigem vastupidi. Iga piisk tantsib erinevas taktis ja jutustab oma loo, mis ei oleks pooltki nii huvitav, kui piisad oleks ühesugused. See roheline meri ulatub Lagosest Abujani ja sellesse on võimatu uppuda, kui sa pole just mõnelt kohalikult edasimüüjalt ostnud XXXL suurust.

Moemaailma uutest tuultest inspireerituna saatis Nigeeria jalgpallikoondise siksakiline mängusärk sel suvel korda midagi erakordset ja kõik märgid näitavad, et ülemaailmne trend ei ole veel niipea lõppemas.

Nike'i perfektse reklaamikampaania ajastus vääriks omaette auhinda. Juba pikemat aega on Nigeerias hoogu kogunud nn uus-Naija liikumine; perspektiivika ja enesekindla põlvkonna, mis tahab oma särtsakusega, oma ideedega maailma vallutada, esilekerkimine. Seni polnud noor nigeerlane leidnud vihmavarju, mille alla Aafrikast väljaspool pulbitseva diasporaaga koonduda. Nike tabas selle ära. Kui Adidas lõpetas 2015. aasta aprillis Nigeeria jalgpalliliiduga 13 aastat kestnud koostöö, seisid ameeriklased juba lepinguga ukse taga, teades, et seda võimalust ei saa käest lasta.

Järgnenud kolm aastat võtab kokku Nike'i disainiosakonna direktor Pete Hoppins: "Jälgime kõiki mängijaid sotsiaalmeedias ja teadsime juba eos, et Nigeeria on nooruslik, enesekindel meeskond. Keerasime disaini järjepanu üle võlli, et näha, kui kaugele võime minna. Lõppotsuse võttis vastu Nigeeria jalgpalliliit ja meil olid igaks juhuks valmis ka varuvariandid, aga me tahtsime meie versiooni nii väga, et panustasime esitlusele üüratult. Tõime üle maailma kokku disainereid, et kollektsiooni lisada teisigi elemente ja luua Nigeeria vormi esitlust ümbritsev elektriline õhkkond. See oli täiesti hullumeelne, kõik teadsid seda. Meil õnnestus täpselt tabada ajahetke, mil meie nägemus kooskõlastus suure hulga inimeste tahtega."

Veebruaris tõi Nike 1994. aasta MM-vormist, Nigeeria rahvussümbolitest ja tänavamoest inspireeritud Naija-kollektsiooni särtsakate Instagrami postituste abil avalikkuseni; kuulutas kavalalt, et esimesena tuleb särk ametlikult müügile Londonis, mitte Aafrikas ning andis seejärel üksikud särgid kanda Nigeeria päritolu Briti muusikutele Tinie Tempahile ja Skeptale, moeikoonile Naomi Campbellile ja Londonis elavatele Nigeeria filmitähtedele. Kaks kuud hiljem, 15. maiks, oli särgi eeltellinud kolm miljonit inimest. Ükski jalgpalliklubi pole kunagi suutnud kolme miljonit särki müüa ka 12 kuu jooksul.

Superkotkad said laineid löönud vormi MM-il kanda vaid ühe korra, 2:0 võiduga lõppenud mängus Islandi vastu, aga sellest piisas. Kohe pärast lõpuvilet avaldas Nike YouTube'is Nigeeria pulbitsevat kultuuri tutvustava 18-minutilise lühidokumentaali "This is Naija", mille esimesed kaks minutit on üsna varjamatult ehitatud erinevate nurkade alt filmitud siksaksärgi peale. Vot nii tehakse reklaami.

Jalgpallivorm on inimeste jaoks hõlpsalt loetavaks sümboliks. Kui keegi kannab Eesti - Läti mängu tribüünil sinist särki, eeldame automaatselt, et ta hoiab pöialt Eestile. Kandja otsib riietuse läbi oma kaasatusele validatsiooni - lihtsamalt öeldes on see avalik, väga konkreetne deklaratsioon: "vaadake mind! Ma olen OMA meeskonnaga lähedalt seotud! Kes SINA oled?" Ühist nimetajat otsinud Nigeeria noored nii Aafrikas, Suurbritannias kui mujal leidsid selle Naija-kollektsiooni näol, särgi jõuline stiil tegi selle ahvatlevaks ka teistest rahvustest inimeste jaoks. Nigeeria koondisesärgi edu näitab, miks on jalgpall juba mitu head aastat tegelenud ekstreemspordialade moelavadelt ja tänavapildilt välja trügimisega.

2016. aasta juulis esitles Dolce & Gabbana Napolis kollektsiooni, mille kesksel kohal olid sealsest klubist inspireeritud esemed - teiste hulgas näiteks teemantitega kaunistatud Diego Maradona särk. Balenciaga, Burberry ja Versace järgnesid Pariisi ja Milano moenädalatel jalgpallisallidega. Veebruaris kuulus Louis Vuittoni kunstiline direktor, muusikamogul Kanye Westi lähedane sõber Virgil Abloh Miamis jalgpallisärkide kultuurilisest väärtusest rääkinud workshopi paneeli ning tuli peatselt välja koostöös Umbroga valminud kollektsiooniga.

"Jalgpalliriietus asub kõrgmoe jaoks huvitaval ristmikul," rääkis USA-s mitmeid brände haldava Iconix Brand Groupi tegevturundusjuht Jamie Cygielman vahetult MM-i eel moeportaalile Fashionista. "See on üheaegselt kättesaadav ja eksklusiivne, mugav ja utilitaarne. See on mitmetahuline, just selline, mida on paljud spordist inspireeritud disainerid praegu tegemas. Kõik klapib sellega, mis on viimase paari aasta jooksul moemaastikul toimumas olnud."

Piirid spordi-, tänava- ja kõrgmoe vahel on hägustunud. Möödunud aastal võidutses CFDA auhinnagalal - nn moe-Oscaritel - grusiin Demna Gvasalia, kelle loodud kollektiivi Vetementsi viimased kollektsioonid koosnevad peaasjalikult jalgpallist inspireeritud rõivastest. Sellel aastal ei pälvinud parima meesdisaineri preemiat tuntud korüfeed Karl Lagerfeld, Marc Jacobs või Michael Kors, vaid hoopis populaarse tänavabrändi Supreme'i asutaja James Jebbia. Muutused tulevad kiirelt.

Ja just see on põhjuseks, miks suhtub tavaline jalgpallifänn moemaailma kõrgenenud huvisse ilmselt skeptiliselt. Esteetiliselt võib tippbrändi särk või sall ju meeldiv olla, aga selle taga ei peitu mälestused tribüünidel veedetud jääkülmadest sügisõhtutest kuiva viineripiruka saatel; seda kaaslase seljas nähes kerkiv tribalistlik ühtekuuluvustunne. Kantud, kulunud jalgpallisärk saab mälestustest tulvil väärtusesemeks, mida võetakse kapist välja vaid kõige tähtsamateks puhkudeks. Moebrändi särk lendab kuluma hakates prügikasti.

Nagu on öelnud stiiliajakirja GQ moedirektor - ja Liverpooli fänn - Elgar Johnson: "üks mu halvimaid õudusunenägusid on see, et ma istun pubis koos kellegagi, kes kõlab, nagu ta loeks FIFA videomängust teksti maha, sest ta ei tea mängust mitte midagi. Ja ta kannab mõne moemaja jalgpallisalli." Mitmete kriitikute arvates taandub tippbrändide huvi lihtsustades sellele, et turg on praegu suunatud töölisklassi rõivaid - tänavamoodi - kandma hakanud rikastele inimestele. "See on loomulik, et jalgpall on kõigi seas lahedaks muutunud," rääkis endine HYPEBEAST'i toimetaja Daniel Sandison Vice'ile. "Samamoodi juhtus ka rulatamisega. See ei kesta igavesti."

Üks praegusest olukorrast võimalikult suurt kasu lõigata üritav klubi on Pariisi Saint-Germain, kelle kasuks räägib loomulikult kodu ühes maailma šikimatest linnadest. Klubi brändiarendusmänedžeri Fabien Allegre sõnul on PSG omaniku Nasser Al-Khelaifi selgeks eesmärgiks sportliku edu kõrval jõuda ka turgudele, kuhu jalgpalliklubid tavaliselt ei satu. Nõnda on PSG teinud koostööd pariislanna Christelle Kocheriga, kelle disainitud ja klubi logo kandvad särgid ning kleidid on teiste seas jõudnud näiteks A-klassi staaride Beyonce'i ja Rita Ora selga ning Vogue'i lehekülgedele. Viimasel aastal on klubi kodumänge väisanud Kendall Jenner, Gigi Hadid, Kourtney Kardashian ja Tyga - siinkohal märksõnaks suur jälgitavus sotsiaalmeedias. Oktoobris teatas PSG koostöölepingust rokkbändiga Rolling Stones, ülisuur samm tehti aga sellel suvel.

Teisipäeval jooksis PSG Anfieldil Liverpooli vastu väljakule oma kolmanda särgiga, mille rinnal ei ilutsenud mitte jalgpallimaailmas tavapärane Nike'i logo, vaid hoopis palli käes hoidev hüppav mees. Nike kasutas sarnast lähenemist, mis Nigeeria reklaamikampaaniagi puhul. Otsa tegi lahti Justin Timberlake, kes kandis juulis Pariisis toimunud kontserdil korvpallilegendi Michael Jordani brändi Jumpman jakki, seljal oli suur PSG x Jumpman logo; augusti lõpus tõmbas räppar Travis Scott kirde-Prantsusmaal lavale tulles selga PSG x Jordan korvpallisärgi ja eelmisel nädalal teatas klubi, et on USA firmaga järgmiseks kolmeks aastaks ametlikult käed löönud. Leping on PSG-le väärt umbes sada miljonit eurot.

PSG huvi ennast siduda seni korvpallikultuurile keskendunud Jordan Brandiga on hõlpsasti seletatav. Huvi jalgpalli vastu on ookeani taga jätkuvalt tõusuteel - näiteks vaatas 2015. aasta naiste MM-finaali USA-s 25 miljonit inimest, samal aastal toimunud NBA finaalmängude suurim vaadatavus küündis 23 miljonini - ja Jordanis nähakse võimalust end ameeriklastele tutvustada esmalt elustiilibrändina, seejärel jalgpalliklubina. Projekti keskmes on juba Barcelona eest mängides üheks Jordani näoks olnud Neymar, kellel on lähedased suhted mitme NBA staariga. Noortele ameeriklastele hõlpsalt turustatav brasiillane on üheks peamiseks põhjuseks, miks Nike, kelle allfirmaks Jordan on, eelistas koostöölepingu sõlmida PSG-ga, mitte teiste enda võrgustikku kuuluvate klubidega, nagu näiteks Barcelona või Chelsea.

"Neymari koostöö Jordaniga on lihtsalt järjekordne tõestus sellest, et jalgpall on ülemaailmne mäng," tõdes Sandison, kes nüüd töötab Suurbritannia jalgpalli- ja kultuuriajakirja Mundial peatoimetajana. "See ei ole otseselt negatiivne ega ka positiivne. See on MM-i toetav Coca Cola, poolajal jooksev Budweiseri reklaam." Tõsi, et keskmise jalgpallifänni elu ei pruugi liikumine murult moelavale (ja vastupidi) eriliselt mõjutada. Samas on faktiks, et nädala eest ulatus järjekord PSG poe ukse taga kahe kvartali kaugusele, juuni esimesel päeval osteti Oxford Streetil asuv maailma suurim Nike'i pood Nigeeria särkidest tühjaks kolme minutiga ja siksaksärk esitati ka maineka Londoni disainimuuseumi peapreemiale.

Kui Nigeeria originaalsärgid Lagoses, Abujas ja teistes riigi suurlinnades otsa said, hakkasid sealsetele turgudele kiirelt ilmuma särgid, mõned päikesevalguse käes heledamad, mõned tumedamad. Mõned laiemad, kui Hiinas sildile trükitud L, mõned kehvemate õmblustega, mõned kogemata värvidki vahetanud. 80 protsenti Nigeerias müüdavast kaubast on võltsitud, Kagu-Aasia riikide ebaseaduslikes tehastes järele tehtud. Isegi ravimid, tulekustutid, kõik. Särav originaalsärk maksab võltsingust viis korda rohkem. Mõne inimese jaoks on see kallimgi, kui nende kuupalk. Nende jaoks on sellest kõige erksamast piisast heledamad ja tumedamad just need, mis on tõeliselt ehedad.

Kommentaarid

Kommentaare ei ole.

Sisene
Enne kommentaari avaldamist tutvu Soccernet.ee kommentaaride hea tavaga.
VÄRSKED VUTIJUTUD
Pikk ette (ja ise järele) | Pika põua lõpp: kas Paide ongi tiitlikursil või on Flora lihtsalt halb?
KOONDISEMÄNGU EEL
KÜLAS SIIM JUKS!
Udune Albion | Man City eri: kui keegi oleks 20 aastat tagasi öelnud, et tuleb Meistrite liiga võit, oleksin tema kainust kontrollinud
KOONDISE KESKVÄLJAMEHED
VARSSAVI EEL
Eesti koondist tabas suure mängu eel tagasilöök: üks mees jääb esialgu lennukilt maha
VARSSAVI EEL
Sõelmäng | Väravakuningas Henri Anier: pole olemas võimsamat emotsiooni, kui Eesti eest löödud värav
Eesti koosseis Poola vastu: Klavan, Mets ja Vassiljev olemas, kutse sai ka Laur
OTSUSED
Videokohtunik | Kes kelle kukutas ja kelle jalale ikkagi astuti?
PIKEMAT LUGEMIST
VARSSAVI OOTAB
Eesti, pane valmis! Poola koondise koosseis kubiseb suurtest nimedest
RISTNURK
Koht
Võistkond
M
V
V
K
VV
P
1.
Tallinna FCI Levadia
3
3
0
0
14:0
9
2.
Paide Linnameeskond
3
3
0
0
8:2
9
3.
Nõmme Kalju FC
3
2
1
0
9:0
7
4.
Tartu JK Tammeka
3
2
1
0
7:1
7
5.
Tallinna FC Flora
3
1
1
1
5:4
4
6.
Pärnu JK Vaprus
3
1
0
2
3:6
3
7.
JK Tallinna Kalev
3
0
2
1
3:5
2
8.
FC Nõmme United
3
0
1
2
1:5
1
9.
FC Kuressaare
3
0
0
3
2:15
0
10.
JK Narva Trans
3
0
0
3
0:14
0
SOCCERNET TV
VIIMASED PILDIGALERIID
Kas HPV-ga nakatumine võib tekitada vähki ka meestel?
VIDEOKOHTUNIK

Soccernet.ee heidab koostöös RefPaliga pilgu kohtunikemaailma. Mis on õige, mis on vale ja miks?

Vaata kõiki episoode siit!

PREMIUM LIIGA TALVISED LIIKUMISED

Premium liigas aset leidnud üleminekuid ja nendega seotud kuulujutte saad vaadata SIIT.

https://www.zone.ee/
SOCCERNETI FOORUM - FÄNNIDE KOHTUMISPAIK!

Räägi kaasa aktuaalsetel jalgpalliteemadel või muudel huvipakkuvatel teemadel! Külasta Soccernet.ee foorumit!

SILM PEALE!

Vaata siit värsket videolugu!

OTSEÜLEKANDED

Soccernet.ee selle nädala otseülekanded:

TEAD ROHKEM?

Aita Soccernet.ee kajastust paremaks muuta.

Saada uudisvihje uudised@soccernet.ee!

PREMIUM LIIGA TABEL
Tallinna FCI Levadia
9
Paide Linnameeskond
9
Nõmme Kalju FC
7
Tartu JK Tammeka
7
Tallinna FC Flora
4
Pärnu JK Vaprus
3
JK Tallinna Kalev
2
FC Nõmme United
1
FC Kuressaare
0
JK Narva Trans
0