Kunst, mis ehib ja kaunistab naiste MM-i (1)
Naiste maailmameistrivõistlused päädivad täna õhtul mängitava finaalkohtumisega USA – Holland. 7. juunil Prantsusmaal alanud tiitlivõistlused on pälvinud maailmas rohkem tähelepanu kui ükski varasem naiste MM. Ning suutnud endast kõnelema panna mitmed kanalid, mis varem naiste jalgpallile ülearu palju tähelepanu ei pööranud.
Üks neist on Copa90. 2013. aastal asutatud jalgpallimeediabränd, mis tegutseb sisuliselt ainult sotsiaalmeedias – Youtube’is, Facebookis, Twitteris ja Instagramis. Nende eesmärk on rääkida põnevaid lugusid nurga alt, mida tavameediast ei leia. Näiteks mängureportaaži asemel joonistavad nad kohtumisest pildi. Või väravate asemel näitavad videot fännide rongkäigust. Alternatiivne skeene, ühesõnaga.
Mullu Venemaal toimunud MM-finaalturniiril avasid nad Moskvas, Trehgornaja manufaktuuris (Telliskivi loomelinnaku-laadse õhkkonnaga endine tehasekompleks) projekti nimega Copa90 Clubhouse, mis osutus MM-ile kokku sõitnud põnevate jalgpalliinimeste kohtumispaigaks. Tänavu otsustati sama ettevõtmist Prantsusmaal korrata.
"Meie publik põhineb endiselt suuresti meeste jalgpallil, aga Copa90 jaoks on väga tähtis kohelda naiste MM-i samaväärselt meeste finaalturniiriga. Tahame anda Prantsusmaal viibivatele fännidele samasuguse elamuse, mida said kogeda mullu Venemaad külastanud inimesed. Lisaks saame iseennast naiste jalgpalli jälgivale auditooriumile tutvustada," selgitas Soccernet.ee-le Copa90 Clubhouse'i perenaine Soraya Rowley.
Lyonis tegi Copa90 Clubhouse uksed lahti teisipäeval, eelneva MM-i ajal asuti Pariisis, kus neid külastas keskmiselt sadakond inimest päevas. "Kõige tihedamad päevad olid need, kui mängisid Prantsusmaa või Inglismaa naiskonnad," sõnab Rowley.
Samas tõdeb ta, et Pariisis lahustus naiste MM ikkagi ära ja tunnet, et käimas on suurturniir, Prantsusmaa pealinnas ei tekkinud. "Lyon aga hingab praegu küll naiste MM-i rütmis ning meie klubis valitsev atmosfäär on minu hinnangul täpselt samasugune, nagu mullu Moskvas," kiidab ta.
Täpselt nagu mullu Moskvas, võõrustab Copa90 oma klubimajas jalgpallikunsti. Üheks neist on 17. aprillist 7. juunini ehk MM-i avapäevani kestnud projekti "50/50" tööd. Tolles vahemikus avalikustas Copa90 igal päeval joonistuse mõnest tähtsast naisjalgpallurist. Pilte on kokku 50 ja need jaotuvad kolme kategooriasse – legendid, praegused staarid ja tulevikutähed.
Klubimaja ukse kõrvale on suurelt üles pandud kuue Lyoni Olympique'i naiskonnas mängiva ja MM-il osaleva superstaari portreed (Eugenie Le Sommer, Wendie Renard, Lucy Bronze, Shanice van de Sanden, Saki Kumagai ja Dzsenifer Marozsan), aga muudel seintel on koha leidnud ka mitmed teised pildid.
Reeglina pole kunstnikud pildil kujutanud mitte ainult kujutanud jalgpallurit ennast, vaid pannud sinna juurde ka mingi vimka või elemendi(d), mis toda sportlast iseloomustab. Näiteks kuna "Renard" tähendab prantsuse keeles rebast, on Prantsusmaa keskkaitsja jäädvustatud pildile koos kahe reinuvaderiga.
Kui projekt "50/50" valmis enne MM-i, siis teine Copa90 klubimajas esitletav kunstinäitus täieneb finaalturniiri käigus. Nimelt valmistavad kuus kunstnikku igast kohtumisest taiese, mis kujutab mõnda tolle mängu võtmehetke või võtab matši kokku. Näiteks eilne MM-i pronksimäng, kus Rootsi alistas 2:1 Inglismaa, kelle hüüdnimeks on teatavasti Naislõvid (Lionesses), võttis Copa90 kokku pildiga, mis nimetab rootslannasid lõvitaltsutajateks.
"See on päris metsik hulk tööd, sest need pildid on kolm-neli tundi pärast lõpuvilet valmis," ütleb Rowley ja möönab, et majanduslikult ei tasu säärane mastaap end ära, aga täpselt nagu Euroopa juhtivad klubid, näeb ka Copa90 naiste jalgpallis pikemaaegset projekti.
"Tahame näidata oma pühendumust ja naiste MM-finaalturniiri oma töödega kaunistada. Samuti loodame, et meie kunstiprojektid hakkavad sotsiaalmeedias niiöelda oma elu elama ja aitavad inimestel naiste MM-i meeles hoida, sest erinevalt meeste finaalturniirist kipuvad naiste tippvõistlused ununema," räägib Rowley.
Naiste MM tervikuna on Copa90 sotsiaalmeediakanalites osutunud "ootamatult populaarseks" ja "toonud meie juurde uut publikut, eriti ameeriklasi".